fredag 30 december 2011

Landsbygdsuppror på mitt eget sätt

Här på ön demonstreras det idag mot att kommunens dåliga ekonomi så ensidigt drabbar landsbygden.
Så har det varit i många år och det spelar ingen roll vilket parti som styr och ställer.
Jag har inte varit med i demonstrerat.
Jag gör mitt eget uppror:
- Storhandlar på Konsum i Roma. Det är två mil dit från Visby men det bryr jag mig inte om eftersom det är öns bästa livsmedelsaffär.
- Dagshandlar i den nyöppnade Tempo-affären i Stenkyrka. En affär som betyder mycket för bygden som jag jobbar i.

För övrigt hoppas jag att upprorsmakaren Bendelin från Östergarn har ryckt i öronen på sina "bekanta och grannar" som har låtit sina barn åka flera mil i fler år till den "fina" friskolan i stan istället för att låta barnen gå i skolorna i Kräklingbo och Roma.
Jag hoppas också att han även tar ett snack med de andra "bekanta och grannar" som hellre handlar i mattemplen i Visby än i bygdens butiker.
Det är så landsbygdens folk själva bidrar till försämringarna!

2 kommentarer:

Lennart sa...

Kloka och tänkvärda synpunkter!
"Närproducerat" kan ju såklart även betyda skola och annan service!
Själv brukar jag, så fastlänning jag är, handla på Roma Järnhandel när jag är på ön. Mer välsorterad affär får man leta efter. Ett annat tips är "Englunds skor" av samma anledning, dessutom lägre pris än vad skoaffären i köpcentrat utanför Uppsala tog för samma kängor när jag bytte upp mig i höstas!
Fast det är klart, det kanske rent av är Roma som är den centrala orten på Gotland !?
;-)

Marie-Louise sa...

Precis så var det en gång i tiden. Det var därför munkarna byggde klostret i Roma.
Visby fick betydelse sedan munkarna behövde en hamn så nära Roma som möjligt.