söndag 28 november 2010

Tingstäde Fästning

I Tingstäde på norra Gotland finns en gammal fästning som en gång i tiden var mycket hemlig.
Det enda jag har vetat om de fram tills för några år sedan var att farbror Nisse arbetade där. Som sagt var - allt var mycket hemlig!
Farbror Nisse var min kompis Eva-Maries pappa. Nisse var också kompis till min pappa och båda var orienterare fast i olika klubbar. Pappa i VAIK/Svaide SOK och Nisse i VOK. Minns att varje gång vi körde genom Tingstäde så pratades det tyst och hemlighetsfullt om Nisses jobb.
Igår ordnade socknens hembygdsförening julmarknad i fästningen och vi, Dottern och jag, gjorde ett besök för köpa lite gott och blandat till första advent. Föreningen har gjort iordning ett museum i fästningen och där finns Nisse med på en bild. Det är spånnande att se sig omkring och försöka sätta sig in i hur det kunde vara där förr i tiden.

Vägen in.

Här har kokats potatis och gröt tror jag.

Spisar

Utsikt från sjukstugan rakt in i berget.

Dottern fotade och jag frös om händerna.

Nu för tiden arbetar Dottern tillsammans med Eva-Marie på DG. Så det kan bli!

4 kommentarer:

Mimmi Hek sa...

Verkar kallt och ruggigt. För oss icke initierade: Vad är DG?

Marie-Louise sa...

Oj...blev förkortningen av Destination Gotland av bara farten.
Det är det företag som sköter färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet.

Kim sa...

vad gjorde man i fästningen?

Marie-Louise sa...

Man skyddade Gotland mot "ryssen". I alla fall var det meningen när man bestämde att anlägga fästningen 1899.
Den blev klar under första världskriget och har använts fram till 1970-talet.
Tror Nisse var någon sorts radiospanare.
www.tingstade.com/fastningen/fastningen.html