söndag 1 juli 2018

Konstorientering



I senaste numret av Skogssport skriver den gotländske orienteraren tillika journalisten Magnus Ihreskog om orienteringskonstprojektet "Bakom grönskan". Jag var också där på på vernissagen, lyssnade på tal och traskade runt med en grupp under ledning av Gunnel Fransson. 



Vi besökte kontrollerna-konstverken placerade nedanför klippkanten. Det var mycket intressant att lyssna på konstnärerna som berättade hur de har tänkt kring sina verk. Intressantas tycker jag att nummer 8, "Omtanke om ett träd" av Monika Gora, är. (Trädet är en jättestor alm. Mycket mäktig!)
Jag har inte varit vid alla konstverk men sommaren är lång och jag har inga problem att ta mig uppför klintkanten här hemifrån. Så jag hinner med att traska runt till alla de andra konstverken.





Kontroll 10


Maria Friberg



Kontroll 9




Elin Strand Ruin
Kontroll 7




Iniativtagare till den här annorlunda konstrundan är konstkonsulenten och orienteraren Armin Scholler tillsammans med sin VOK-kompis Gunnel Fransson. 

Gratis kartor finns att hämta vid startpunkten, Trojaborg, som man hittar på andra sidan vägen vid Novi hotell i Visby.

Kul med nya sätt att hitta runt i skogen!

Inga kommentarer: