fredag 22 april 2011

Orientering förr i tiden del 9

Min första fastlandstävling 1969

Vi var inte så ofta på fastlandet och tävlade när jag var ung. Så att få en resa i pris som bästa YF 1968 var något stort för mig. Jag fick åka med de andra pristagarna i övriga ungdomsklasser. Det var Peter Stenberg i YP, Thomas Blomér i ÄP och Gurli Hörnell i ÄF. Med på resan var också Gurlis kompis Christina Hult och ledare var Folke Nyberg.
Kolla skärmen!
Resan började med den sex timmar (!) långa båtfärden till Södertälje. Vi blev inkvarterade i en villa i Katrineholm. Det var 10-mila i Åkers Styckebruk så Folke tog oss med dit ut. Folke blev kvar på tävlingen. Jag tror att han fick hoppa in som reserv i Bro SK:s lag.

10-mila 1969 Åkers styckebruk
Nästan i mitten av bilden syns Bro SK:s startman Rolf Westerlund.
Det är han med blå kläder och keps.
Hur vi kom tillbaka till villan vet jag inte men på morgonen fick jag, trots att jag var yngst, ringa efter någon som var tillfrågad att skjutsa oss. (Eller var det taxi?)
Hur det gick? Inte så bra minns jag. Det hade varit en stormig vinter och vi hade blivit varnade för att rotfällor. Jag hade aldrig sett en rotfälla förut och var rädd hela tiden för att göra något fel.
Hemresorna på den tiden var av värsta sorten. Nattbåt, ingen hytt, låg på trädäck utomhus med vatten i en ränna skvalpande i örat heal natten. Framme i Visby sex på morgonen. Tog alltid en hel vecka att bli helt återställd efter de hemska hemresorna med färjan.

PS Ett av Folkes barnbarn är en av våra sötnosar i skolan. Häftigt va!

7 kommentarer:

Lennart sa...

"...nattbåt, ingen hytt, framme i Visby klockan 6 på morgonen...".
Du glömde skriva att man två timmar senare skulle sitta på första lektionen på Södervärnsskolan (misstänker jag att det var för din del). Härdande! Det var inte bättre förr, men annorlunda!
(Väntar med spänning på om du i din historiebeskrivning kommer att ha med lägret vid Ältasjön påsken 1972. Eller är det bara jag som minns det...?)

Marie-Louise sa...

Nja, det där lägret minns jag inte men tex 5-dagars i Ekjsö.
Säker på att det var 72?

Lennart sa...

Ganska säker på -72, kan ha varit -73 (får rota fram en gammal tävlingskarta på vinden som stöd för minnet). Att jag minns just det lägret speciellt är att tre lantisar i nedre tonåren (gissa vilka) tog fel tunnelbanelinje efter en utflykt in till "stan" och steg av vid Bagarmossen i stället för Hökarängen (tror jag det var...). Det hela slutade med ett par kilometer genom skogen där vi i det tilltagande mörkret, utan annan navigeringshjälp än att vi på avstånd såg motorvägsljus, bland annat gick ner oss till midjan i ett dike. Till slut hittade vi en telefonkiosk vid entren till något som verkade vara någon form av "anstalt", och så kom Tore Lyth och hämtade upp oss.
Orienteringsmässigt kommer jag bara ihåg att en av tävlingarna gick i Haninge (grusgrupen/fotbollsplanen) och att det var blött och kallt (men det är det ju oftast vid påsktid och inte som nu...)

Marie-Louise sa...

Leta efter kartan så vi reda ut detta. Har inget minne av den resan.

Lasse H sa...

Hamnade här efter att ha googlat "10mila 1969". Kul med bilden på startrusningen, jag var själv med i den. Minns mycket väl de stora tuvorna som man lätt snubblade på om man tittade på kartan. Och på denna sträcka hade jag mitt ol-livs märkligaste upplevelse. Tätmännen sprang fel och ledde oss övriga totalt ur kurs och plötsligt stod vi,100-tals löpare, framför en sjö som inte fanns på kartan. Alla stod och vred och vände på sina kartor. Till slut upptäckte vi en liten blå fläck i kanten av kartan Vi var mellan 0.5 -1 km snett. Det var bara ett fåtal i klungans kö som hade insett vartåt det barkade och vek av åt rätt håll. Ett OL-minne för livet!

Lasse H sa...

Det är t.o.m. så att jag är med på fotot. Längst till vänster sticker jag upp huvudet ovanför en blå ärm. Jag har polisonger o röd tröja o svarta byxor. Annars var en kopia med i loppet. Underbart minne!

Marie-Louise sa...

Kul att du finns med på bilden!
Högerklicka på bilden så kan du skriva ut den.