onsdag 16 mars 2011

Orientering förr i tiden del 2

Träningskarta
Här är kartan vi brukade träna på. Den trycktes 1964 och var i skala 1:25 000.
I sydvästra delen av kartan ser du Svajdevät. Svaidestugan finns inte med eftersom den byggdes 1966 och invigdes 1967. Pappa Tore och hans orienteringskompisar i Visby AIK hade valt att lämna Visbyklubben och bildade en egen skid-och orienteringklubb. I mars 1966 startades SOK Svaide.
Kartan användes till tävlingar fram till åtminstone 1971.

Pippi Långstrump-loppet 21/9 1969
Tävlingen arrangerades vid VOK-stugan och var en ny giv från GOF:s ungdomsråd med en tävling endast för ungdomar. Kolla! Färdigintritad bana!
(Egentligen fick vi färdiginritade banor första gången 1969 vid sista etappen av den nya tävlingen 3-dagars.)
Det jag minns från tävlingen var att klubbkompisen Dick Magnusson vann YP och att Broaren Evert Larsson, som brukade vinna varje tävling, blev sur och satt i bilen och tjurade. Dålig förlorare eller ovan förlorare?




2 kommentarer:

Lennart sa...

Jisses vilken nostalgi! Jättekul att både läsa och se kartorna (åtminstone för en sån som jag!) Väntar med spänning på ytterligare avsnitt i serien.
Själv gjorde jag min första tävling i Korpen 1970, jag vill minnas att tiden på den 3 km långa banan var en dryg halvtimme längre än vad systrarna Ahlgren hade på gemensamma KM 1969...

Marie-Louise sa...

Det kommer mera........