söndag 27 mars 2011

Orientering förr i tiden del 5

Första budkavlen
Lagtävlingar heter numera stafett men förr i tiden hette det budkavle. Det var en kvarleva från ännu mera förr i tiden då man skickade en kavle med bud. De tog lite längre tid än dagens sms och mail.
Min första budkalve var vid Lojsta slott.  På kartan och mitt album står det att det var 1967. Då var jag och Bittan bara 12 år och Ylva 13 år. Det känns ganska otroligt att pappa Tore, Robban och de andra ledarna skickade ut oss ensamma mot de mera rutinerade och äldre flickorna. Det fanns bara en flickklass och alla 16 år och yngre tävlade mot varandra. Gaffling var inte uppfunnet och man var alltid tre stycken i varje lag.
(Trodde för en stund att jag hade skrivit fel årtal men efter bläddrande i kartpärmen, fotoalbumet och urklippsalbumet så måste det stämma att det var 1967.)
Vi kom på andra plats efter de tre år äldre VOK-flickorna Gurli Hörnell, Inger och Christina Hult.
Jag tror att vi var ganska många lag men de flesta var nog nybörjare precis vi i vårat lag. Tror jag.

Pappa Tore hjälper Bittan (Inga-Britt Larsson) med att knyta nummerlappen.
Bittan sprang första sträckan och hängde på Gurli och var tvåa i mål.
Inger för VOK och jag lägger in kartorna med färdiginritade banor i det hårda kartfodralet.
Robban Ahrling kollar om jag gör rätt.

Målet
Ylva sprang sista sträckan och behöll vår placering.
Tror att Hultan hade drygat ut segermarginalen för VOK.
Budkavlebanan
Vägvalen var som oftast kompass rakt på. Men här ser jag att har följt en stig till tvåan samt att jag sprang runt sankmarken och i sänkan mellan höjderna fram till fyran.
Undrar vad kontrollpunkten var vid den kontrollen?
Även om jag hade den äldre VOKaren Inger framför mig så har jag inget minne av att jag hängde henne. Tror att jag inte visste vad hängning var när jag var 12 år.
Banan var färdiginritad, så jag har haft fel när jag har sagt att vi fick vår första färdiginritade bana vid sista etappen på första 3-dagars 1969. Undrar varför jag minns så fel?
På kartan står det Budkavle-DM men jag är ganska säker på att det inte var något DM utan bara en vanlig budkavle.

Lojstaterrängen är rolig att orientera i och i sommar arrangerar vi vår 2-dagarstävling där. Det blir mycket bra! Och blir det varmt går det finfint att bada i Lojsta träsk bland abborrar och sländor.

3 kommentarer:

Lennart sa...

Det här med att skicka ut 12-åringar mot rutinerade 15/16-åringar:
Den första kavlen jag var med på var "undomskavlen" vid Allekvia i Endre våren 1971 (alltså 12 år precis som Du...). I laget sprang först två andra smågrabbar (Anders Fohgelberg och Johan Lundström) varefter jag skulle ut på sista. Jag hittade inte en av kontrollerna och bröt efter någon dryg timme eller så vilket jag inte tyckte var speciellt dramatiskt. Minns tydligt att banläggaren Bengt Söderlund i VOK däremot var betydligt mer orolig och kom mig till mötes, uppenbart lättad, när jag slutligen kom till målet. Han hade visst varit orolig redan innan start när han såg vilka småknattar som Svaideledarna (=bland annat Du redan på den tiden?!) skickade ut på hans tuffa banor... Men man blev ju härdad!

Marie-Louise sa...

Men Lennart.... När du var 12 år var jag 16 år och tävlade fortfarande. Jag kan kanske ha hjälpt till på nybörjarkursen men i kavlen i Endre vann jag, Bittan och Lotta flickklassen.
De måste ha varit Tore L mfl som skickade ut dig i skogen. Förstår att du inte hittade runt eftersom vi sprang på det gamal gröna VOK-bladet från 64.

Mimmi Hek sa...

Vilken nostalgitripp!