lördag 16 mars 2013

10-mila 1981 och i år

Kollar runt lite på olika tävlingar. Tävlingssuget är permanent trots att jag inte kan tävla längre. Eller rättare sagt skall jag säga orienteringssuget.
Men trots de soliga dagarna så är bjuder inte kylan in till njutbara plums genom skarsnön i skogen. Men de flesta riktiga orienterare struntar i det isiga och hårda underlaget och är på läger i helgen- Bra jobbat!


Årets 10-mila är, tack o lov, tillbaka i Stockholm. Då finns det en chans att jag kan ta mig över till fastlandet för att få vara med och uppleva det speciella med 10-mila som är tillbaka i närheten av Upplands Väsby. 1981 spelade vädret en stor roll och jag har skrivit om det tidigare:
http://orienteringstanten.blogspot.se/2011/04/10mila-1981.html
Här kommer de bilder jag skrev om i inlägget:


Eva är mera känd som Kvarnbergskan och heter numera Elisdotter i efternamn.
Jag var tvungen att med lera upp till armhålorna flyga hem för att kunna lämna in filmrullarna till GT (och det kan ha varit till GA också) så att de skulle hinnas med framkallning, kopiering och publicering i måndagens tidningar.

För övrigt verkar det kul med så många olika alternativ för motionärer att kunna vara med. Tror att det var för drygt ett år sedan jag skrev (här på bloggen och som en kommentar på en artikel på orientering.se) att O-ringen inte skall vara vår motsvarighet till Vasaloppet med flera klassikertävlingar utan det skall "långa natten" vara. Då visste jag inte att 10-mila arrangörerna skulle bland annat bjuda in till Trail Run i mörkret. Kanske är jag någon sorts tankeläsare?
http://2013.10mila.se/?page_id=1480

2 kommentarer:

Lennart sa...

I år när vi tycker att det börjar bli hög tid för våren att slå in så här i mitten på mars så kan vi dra oss till minnes just -81 års Tiomila. Inte bara var lerigt och blött utan även kallt och ganska mycket snö kvar i skogen när tävlingen gick. Vill minnas att vi Svaidingar dagarna före Tiomila hade ett läger ute i Bogesund med boende i husvagnar... Kallt, fuktigt!
Kan tycka att placeringen för herrlaget - 253, dvs på övre halvan - var riktigt OK.

Lasse H sa...

Kul med återblickar, speciellt när man varit med. Sprang någon sträcka före skymningen. Det gick rasande fort för min förmåga. Spårsnön bidrog kanske. Neråt 6 min/km så någon egen orientering var inte att tänka på, men gafflat var det ju redan då. 1972 i Haninge var väl första gången. Ja, kul är det med gamla OL-minnen.