lördag 4 oktober 2014

Knäcken och Sanny

Katten Knäcken som staty i brons på Stora torget i Visby.

Knäckens skapare skulptören Sanny Laurin.
Knäcken var en stor katt som vandrade omkring på Stora torget och Klinten i centrala Visby. Många människor kände till honom och när han dog startades en insamling för att hedra Knäckens minne. Skulptören Sanny Laurin fick det hedersvärda uppdraget att göra en staty av katten.
Idag blev den invigd och nu kan alla se Knäcken ligga på muren utanför restaurang Nunnan och spana på vad som händer på torget.
Jag kände inte Knäcken och har aldrig sett honom men Sanny har jag känt som arbetskamrat på Tjelvargården för "100 år sedan". Sanny var en elithandbollsspelare som utbildade sig till fritidsledare. När vi arbetade tillsammans på fritidsgården började han studera på konstskolan i Visby. Jag minns hur en annan arbetskamrat, Bengt-Åke, hade någon kommentar om "man måste kunna teckna för att bli konstnär" men Sanny höll inte med honom och diskussionerna om detta var både högljudda och långa.
Sanny blev en framgångsrik konstnär som knackar fram skulpturer i sin verkstad i Burgsvik. Så kan det gå om man har visioner och det rätta drivet. http://www.sannylaurin.se/
Den andra arbetskamraten, Bengt-Åke, blev skådespelare och Keno-gubbe. Även han med rätta drivet.
Jag själv har inte lyckas ta mig ur det idéella "träsket" vad gäller lönearbete. Saknar närigheten.
Eller är det kanske ett omedvetet val om livets inriktning.

Gratis soppa i Botaniska trädgården.
Sedan vi flyttade tillbaka till Visby har det blivit som en liten tradition för mig att äta gratis soppa i "Botaniskan" varje höst när det är Visbydagen. Gott, gott!
Plockade mig några nedfallna Stenkyrkeäpplen. Lite återbäring på kommunalskatten kan man säga!

Inga kommentarer: