torsdag 28 december 2017

Orientering på Gotland 2017

Snart sju månader sedan förra inlägget... Inte riktigt på hugget skulle man kunna säga. Kan kanske bero på att jag inte kan springa längre eller/och att jag nöjer mig med facebook.
Bloggens header har försvunnit. Vet inte varför men kanske blogger har tagit bort den layouten som jag använde. Skall fixa det någon dag...
- Du måste skriva så vi har något att läsa, sa herr Wallin från Strängnäs till mig när vi stod i kön anmälningskön till årets Annandags OL. Så jag gör väl det nu!

2-dagars Lojsta
Vår egen tävling på Lojsta. Kan inte hjälpa till med arrangemanget på grund av min värk. Besökte andra etappen och kollade in Ann-Marie superläckra miniknat.



Resultatskärmarna var placerade i det gamla vikingabyggnaden. Inte helt vanligt!




3-dagars Hellvi
Deltog inte. Var med på sista etappen och gick med barnbarnet på Miniknatet och såg våran Tuva vinna D 18 E och såg Simone Niggli vinna D 21 E och såg Gustav Bergman vinna H 21 E. Promenadsegrar för världseliten medan flickor i D 18 bjöd på spänning med kamp ända in till sista kontrollen.




Lite vila i hängmattan på banan!
Det blir ju mest Öppen 7 eller 3 beroende på terrängens beskaffenhet. Får inte vara hur risigt eller backigt som helst. Måste vara i mål på mindre än 60 minuter för att orka vara på jobbet dagen efter. Trots det väljer jag fel bana alldeles för ofta. Här är några av banorna:

Lång DM Lickershamn

Dubbelklicka till höger så blir bilden större.
Här har det funnits en "modern" karta sedan första 3-dagarstävlingen 1969. Så här har jag sprungit, varit lägerledare och dessutom arbetar jag i närheten och tar med mig barnen till den stora väten när den är täckt av is. Känner igen mig alltså men trots det finns det alltid någon sten som jag aldrig tidigare har besökt.
På väg till kontroll 6 träffade jag troligen det gotländska trollet Bysen. Såg en man i blå jacka som gick och letade efter kontrollen och frågade mig om jag också hade nummer 60. Jo, det var ju min kontroll och så plötsligt hände det att jag tappade min skärpa och började också leta. Se kartbilden.
När jag hade snurrat runt ett tag och jag naturligtvis inte fick något att stämma befann jag mig helt plötsligt vid en bunker vid klippkanten. Förtrollningen bröts och jag kunde lätt hitta min kontroll.
Mannen var helt försvunnen. Jag har aldrig sett honom tidigare och inte såg jag till honom vid målplatsen heller. Om jag hade fattat att det var Bysen som var där i skogen borde jag ha vänt jackan bak och fram för att slippa förtrollningen. Men det är ju det som lurigt med Bysen...Att han kan klä ut sig till vad som helst. Till och med en orienterare!
Var alldeles för länge i skogen.

Helg utan Älg Ihre

Dubbelklicka till höger för större bild.
Här ser ju vitt och lättpasserat ut...eller hur? Nej, så är det inte. Skogen gör verkligen skäl för gotlandsterräng det vill säga massor av enbuskar. Därför väljer jag ibland att gå runt på stigar för att inte riskera att snubbla för mycket. Men snubblar jag gör ändå. Se kartan.
På väg till 6:e kontrollen var snubblingen lite värre än vanligt och jag dunkade huvudet i en trädgren och blev alldeles yr i huvudet. Fick en smäll i pannan som satt resulterade i huvudvärk hela veckan efter. 
På väg till 3:e kontrollen träffade jag på en stockholmska som inte visste var hon var. Hjälpte naturligtvis till och så hade vi sällskap en bit. Hon promenerade också men med en betydligt högre fart så vi skildes åt men på slutet av banan, på Ihrevägen, dök hon upp bakom mig. Nästa dag letade hon upp mig och tackade för hjälpen!
Vari skogen alldeles för länge.

Dubbelklicka till höger så blir bilden större.
Trotsade min huvudvärk, åkte i väg till andra etappen och anmälde mig till Öppen 3. Bara en klintklättring! Öppen 7 var mera klättring och många kontroller uppe på klinten. Såg direkt att det skulle bli för tufft för mig och stavarna.
Vid kontroll 2 träffade jag på klubbkompisen Berit. Hon går också men som alla andra med betydligt rappare steg. Hon valde att gå rakt på 3:an medans jag gick runt för att slippa dom överhöga ormbunkarna. Inte så smart vägval eftersom det naturligtvis fanns en upptrappad stig genom snåren.
Fick syn på Berit vid 4:an, vi följdes åt resten av banan utan att hjälpa eller hänga varandra. Fanns ju inte så många olika vägar att välja. Men det var bra för mig eftersom jag försökte hänga med i hennes tempo och skulle säkert ha gjort sjukgymnasten glad eftersom jag gick snabbt och blev svettig!
Tiden blev 49:12 och det var en alldeles lagom tid för mig.
Solen sken och jag pratade med många trevliga människor. 

Ån som syns på kartan heter Ihre ån.
Vattnet forsade fram efter allt höstregnande
och på flera ställen var det förbudet att passera ån.

Annandags OL Galgberget Visby

Dubbelklicka till höger så blir bilden större.
Hemmaterräng för mig. Känner igen mig så jag tänkte att jag skulle klara mig under timmen trots att terrängen består av gamla knaggliga stenbrott och tynnen. Extra kämpigt för fötterna och stavarna-
När man känner igen sig blir inte vägvalen de bästa som till exempel till första kontrollen men jag ville verkligen inte gå längs med stora vägen.
Nåja, hade klarat timmen om inte 6:an hängde fel eller var feltryckt på kartan. Jag stod länge vid höjden i cirkelns mitt och fattade inget. Efter stund la jag märke till att ganska många sprang upp på en höjd norr om där jag stod, i kanten på cirkelns kant, så jag förstod att kontrollen fanns där-
- Ingen annan har sagt något om att kontrollen hänger fel, sa arrangören Magnus när jag nämnde misstaget för honom. Hm! Antar att dom andra kom norr i från och såg skärmen trots att den hängde fel.
Inte vilse i stora skogen direkt men vill klara av den där timmen. Passerade den med 4 minuter.
Kuriosa: Sista skärmen satt utanför Magnus trädgård!

Året är snart slut och på söndag är det Nyårs-OL vid stugan. Jag kan inte var med. Får väl vara nöjd med det jag har gjort det här året.
Och bloggen...får väl se hur det blir!

Galgen på Galgberget
Under siffran 6 på kartan.
GOTT NYTT ÅR!





2 kommentarer:

Lennart sa...

Kul att åter läsa Orienteringstanten!
(Men skall man inte vända tröjan ut-och-in när man träffar på Bysen?)
Gott Nytt År! Vi ses i skogen!

Marie-Louise sa...

J, visst är det så. Blev lite fel där...