söndag 3 april 2011

Orientering förr i tiden del 6

Skolorientering

Med den här kartan var vi på skolorientering någon gång under åren på mellanstadiet.
Punktorientering vid Slätflis.
Jag var mera van vid "moderna" 50 000-delar och var jättesur för att jag inte klarade av att sätta punkten rätt vid sankmarken söder om i:et i Slätflis.
Är fortfarande inte säker på att läraren vid kontrollen hade rätt eller om det var jag.

Idag arbetar jag på skolan vid å:et i Gråbo.
Förra året gick banorna vid andra etappen av Helg utan Älg i området. Grön - grönare - grönast!

1 kommentar:

Lennart sa...

Så exotiskt med backstreckskarta, för Du gick väl inte mellanstadiet på 40-talet ; ) ?!
Varför var punktorientering högsta mode på den tiden? Mindre risk att ungdomarna "kom bort" eftersom man skulle följa en snitsel?
Vi på Solbergaskolan hade våra punktorienteringar vid kalkugnen som ligger mellan "u" och "b" i "Skrubbshage". Själv är jag helt säker på att vår syslöjdsfröken hade helt fel uppfattning om var hennes kontroll befann sig, så sannolikheten för att det var Du som hade rätt i Ditt fall är nog ganska stor. Bör ha varit -69--70 ungefär, och jag minns att vi "alltid" var där (minst två gånger alltså...)